Werkwijze

Iedereen die contact opneemt met het Meldpunt Misbruik vindt een luisterend oor. We brengen samen met u de situatie in kaart en helpen u met informatie, advies en eventueel begeleiding bij de gang naar de klachtencommissie.

Betreft het een complexe situatie, dan overleggen wij met een collega of een externe deskundig adviseur voordat wij een advies aan u geven. Wij bespreken dit vooraf met u.  Dit overleg gebeurt anoniem en altijd onder geheimhoudingsplicht.

Uw verhaal is bij ons veilig. U kunt kiezen of u alleen uw verhaal wilt vertellen, een melding wilt doen of een klacht wilt indienen. Wij volgen uw tempo en zullen niets doen zonder u daar vooraf over in te lichten.
Wanneer u door één van onze medewerkers op een onjuiste manier bejegend bent, kunt u daarvan melding maken. Hoe dit werkt kunt u vinden in onze klachtenregeling.

Kerken die misbruik willen melden of begeleiding willen bij stappen die ondernomen moeten worden begeleiden wij bij het gebruik van het protocol en het inroepen van een gemeentebegeleider.

U kunt hier het protocolvan de CGK, NGK, vGKN en DGK(h) downloaden.
U kunt hier het protocol van de HHK downloaden.

Privacy

Privacyverklaring m.b.t. meldingen, klachten en adviesvragen

Het Meldpunt Misbruik vindt jouw privacy erg belangrijk en gaat zorgvuldig met je gegevens om. In deze privacyverklaring lees je hoe wij omgaan met de gegevens van mensen die misbruik melden, klacht indienen of een adviesvraag stellen.

Privacyverklaring voor kerken(raden) en vertrouwenspersonen

Ook voor kerkenraadsleden en vertrouwenspersonen die op andere wijze met het Meldpunt Misbruik in aanraking komen vinden wij privacy erg belangrijk. In dit privacyreglement lees je hoe wij omgaan met de privacy en de verwerking van persoonsgegevens.